2012. december 11., kedd

„ Ha most nincs ideje az egészségére, később időt kell szakítania a betegségére!”

Hogyan éljük túl egészségesen a hideg napokat? - összegyűjtött tanácsaink

Az őszi-téli hónapokban még nagyobb törődést igényel a szervezetünk kívül-belül. Összegyűjtöttük, mire is figyeljünk a hideg napokban, hogy megőrizzük az egészségünket.
 

Az egészséges táplálkozás
 
A hűvösebb időkben is fontos, hogy naponta juttassunk a szervezetünkbe gyümölcsöt és zöldséget. Nem kell több kilót fogyasztani belőlük, de napi egy alma, vagy petrezselyemzöld a levesben, s máris sokat tettünk a vitaminpótlásért, az egészségünkért
- Ősszel és télen is fontos, hogy elérjük a napi 1,5-2 litert. A folyadékfogyasztás – s most csak a vízre gondolok – segít az emésztésben, jót tesz a vérkeringésnek. Én a  lúgos vizeket részesítem előnyben.
 - A hűvösebb időszakban sokan fogyasztanak nehezebb ételeket, de én azt ajánlom, hogy egyenek helyette szárnyas húsokat, illetve halat, mert ezek a legkevésbé hizlalóak. Hetente kétszer együnk tengeri táplálékot. Ha véres húsokat – sertést, marhát – fogyasztunk, akkor különösen figyeljünk oda a mennyiségre is. Könyvekből, hozzáértőktől tanuljuk meg a házi praktikákat, sajátítsuk el, hogyan lehet egészséges ételeket főzni.


Vitaminszükséglet a téli hónapokban

 
A vitaminok a szervezet számára nélkülözhetetlen, különböző kémiai összetételű, biológiailag aktív szerves vegyületek. Az emberi szervezet ezeket a fontos anyagokat táplálék útján szerzi be.
Az átlagos vegyes táplálkozás általában fedezi a normál vitaminszükségletet, de nemcsak arra kell törekedni, hogy a táplálék fedezze az igényt, hanem arra is figyelnünk kell, hogy az ételek elkészítése során – főleg a hevítés hatására – a vitaminok jelentős része elveszhet. A téli hónapokban különösen fontos a vitaminok pótlása, hiszen az egészségre káros táplálkozás (friss gyümölcsök, zöldségek hiánya) következményeit fokozza a nyirkos, ködös, nedves időjárás miatti levegőszennyezés is, melynek hatására gyakoribbak a felső légúti megbetegedések, melyek csökkentik a szervezet ellenálló képességét. Megkülönböztetünk zsíroldékony és vízben oldódó vitaminokat


Télen tejjel pótolhatjuk a D-vitamint

 
A D-vitamin legnagyobb része a napsugárzás hatására, a bőr alatt elraktározott elővitaminokból alakul ki. Télen, a napsütéses órák számának csökkenésével a vitamin előállításának aránya is hanyatlik. Ezen segíthetünk a vitamint tartalmazó tejtermékek fogyasztásával.
Az elsősorban a kalcium felszívódását segítő vitamin hiánya tehető felelőssé a száraz bőr, fénytelen haj és töredezett körmök megjelenéséért. A D-vitamin legnagyobb része ugyanis napsugárzás hatására, a bőr alatt elraktározott elővitaminokból alakul ki. A vitamin azonban bizonyos tejből, tejtermékekből, halból és halolajból is biztosítható.
- Sokakban él az a tévhit, hogy a télen napfény hiányában nélkülözött D-vitamin rendszeres szolárium használattal pótolható, de ez nagy veszélyt rejt magában, hiszen az UV sugarak elősegítik a bőrdaganatok kialakulását – mondta dr. Wikonkál Norbert, bőrgyógyász szakorvos, a Magyar Dermatológiai Társulat főtitkára. - A téli időszakban ezért azt javasoljuk, inkább magasabb D-vitamin tartalmú ételek, így tej és tejtermékek, halak fogyasztásával biztosítsuk a vitaminbevitelt, amelyeknek természetes szépítő hatása is van” – tette hozzá a szakorvos.


Az influenzajárvány

 
Az influenza a leggyakoribb légúti fertőző betegség, melyet vírus okoz. A kórokozó a levegőben cseppfertőzéssel terjed a fertőzött személy köhögésekor, tüsszentésekor keletkező légúti váladékcseppek révén- osztja meg nézeteit Vény nélkül című rovatunkban dr. Horváth Zsuzsanna háziorvos, belgyógyász.
Tünetei
A betegség tünetei hirtelen alakulnak ki. Hidegrázás, magas láz, izom- és ízületi fájdalom, levertség, fejfájás jellemzi. A légúti tünetek kezdetben viszonylag enyhék, orrfolyás, torokfájás, égő jellegű mellkasi fájdalom, száraz köhögés jelentkezhet.
Megelőzés
A fertőzés megelőzésének hatékony módja a védőoltás, melyet időben, általában október közepétől november végéig célszerű beadatni. Az oltóanyagot minden évben az aktuálisan várható influenzavírussal szemben fejlesztik ki. Mivel minden évben másik típus által okozott fertőzés várható, ezért kell az oltást minden évben ismételni. Az injekció legyengített vírusokat vagy azok részeit tartalmazza, melyek betegséget nem okoznak, de a szervezetünk ellenanyagokat termel ellenük. Ezzel tudunk védekezni akkor, ha igazi vírus jut a szervezetbe. A beadott oltás 90%-ban segít megelőzni a betegséget, illetve annak tüneteit enyhíteni. A védőoltás fő célja az, hogy védelmet nyújtson azoknak az embereknek, akiknél egy esetleges vírusfertőzés más jellegű betegségük vagy életkoruk miatt súlyos lefolyású lehet, illetve akik nagyobb eséllyel kapják el a betegséget.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése